تصاویر | نوجوانی که با همکاری سربازان گمنام امام زمان بازداشت شد | جزئیاتی درباره فعالیتها و زندگی مهرشاد سهیلی | آخرین ادعای سهیلی چه بود؟
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۷۹۵۴۵
به گزارش همشهری آنلاین، خبر بازداشت مهرشاد سهیلی در حالی منتشر شد که صفحه ای که به نام او در توئیتر فعال شده است صبح امروز پست تسلیت درگذشت آیت الله صافی گلپایگانی را منتشر کرد. بر این اساس احتمالا ساعاتی بعد بازداشت شده است یا اینکه صفحه او را شخص دیگری اداره می کند.
سهیلی چند روز پیش هم در توئیتی دیگر مدعی شد که « با توجه ضرورت دفاع از حق خود و مبارزه با دروغ پراکنی و بی اخلاقی در فضای رسانه از روزنامه و خبرنگار فرهیختگان شکایت قضایی کردم و نتیجه دادگاه را حتما به اطلاع افکار عمومی خواهم رساند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
منظور او دو گزارش زیر بود که نتیجه سفر خبرنگار فرهیختگان به ایلام و پیگیری دقیق اقدامات سهیلی بود.
سوءاستفاده عجیب مهرشاد سهیلی از نام شهید علی لندی | ۵ میلیون برای عکس با روحانی و رئیسی؛ یک خودرو برای دیدن وزیر اطلاعات! | مجوزهایش باطل شد
من مهرشاد! کل ایران را دور زدم؛ ماجرای عجیب سوءاستفادههای یک نوجوان | از ارتباط با مراجع تا پول گرفتن از همراه اول و دیجی کالا
انتشار گزارش های فرهیختگان بازتاب بسیاری در فضای عمومی جامعه داشت و انتقادهای بسیاری را متوجه سهیلی و اقدامات او کرد.
در پی این واکنشها صفحه توئیتر او با انتشار عکسی از سهیلی نوشت:
«روز گذشته در حادثه ای مهرشاد سهیلی از ناحیهی پای راست دچار شکستگی شد. (این عکس در حاشیه مراسم روز ولادت حضرت زهرا (س) در استان خوزستان ثبت شده است)»
عکسی که روی آن نوشته بود «نوجوانی که ناجوانمردانه قضاوت شد»
حال عین الله نیازی فر رئیس حوزه قضایی بخش موسیان و دشت عباس اعلام کرد که در راستای نیابت قضائی دستگاه قضائی استان قم و با همکاری سربازان گمنام امام زمان (عج) صبح امروز مهرشاد سهیلی بازداشت و با قرار قانونی روانه زندان شده است. وی اظهار داشت: این حوزه قضائی مجری اجرای دستور نیابت قضائی بوده و از محتوای پرونده متهم بازداشت شده مطلع نیست.
سهیلی را اکنون خیلی ها میشناسند. نوجوانی که در عکس هایش معمولا چفیه ای بر دوش دارد و با تیپ و لباس فعالان جهادی دیده می شود. اما این نوجوان در پوشش نام نهادهایی چون سپاه پاسداران و نیز ارتباط با مراجع و فعالیتهای جهادی وکارهای خیریه در استانهای محروم ایلام و سیستان و بلوچستان اقدامات حیرت انگیزی انجام داده بود.
اقداماتی که گرچه چند سال با تاخیر، اما بالاخره موارد عجیبی از پشت پرده کارهای او برملا شد که نشان از سوءاستفاده های گسترده میداد. آخرین آن هم نام شهید علی لندی بود که شرح آن در گزارش فرهیختگان آمده است.
در مجموع روابط این نوجوان و ادعاهای او و عکس هایی که به بهانه های مختلف با علما و مراجع می گرفت و اینکه با این کارها راه را برای سوءاستفاده خود باز میکرد سوال های زیادی را ایجاد کرد.
به هر روی اگر بخواهیم به خلاصه ای از اقدامات او اشاره کنیم، نتیجه گیری گزارش فرهیختگان کافی باشد: «میگویند «ژوزف گوبلز»، وزیر تبلیغات دولت نازی هیتلر گفته که «دروغ هر قدر بزرگتر باشد، باور آن برای تودههای مردم راحتتر است.» به نظر میرسد سهیلی در تبلیغات خود از تکنیک «دروغ بزرگ» گوبلز استفاده میکند. او با استفاده از این تکنیک و با بهرهمندی از تمام حفرههایی که در سیستم وجود دارد، توانست مجوز فعالیت را از بسیج سازندگی تهران اخذ کند؛ با مراجع دیدار کند؛ همراه اول را بهعنوان اصلیترین بنگاه تولید سرمایه تعریف کند و از این طریق، در رسانهها پولپاشی کند. او از تمام این حفرهها، نهایت سوءاستفاده را برده است. یکی از شیوههای سهیلی برای چهره شدن، راه انداختن پویشهای متفاوت و بدون حاصل بوده است. او یا خودش صاحب یک پویش بوده است یا حداقل دبیری پویشهای سطح ملی و فراملی را برعهده داشته است. در همین پویشها او از الگوی رسانهای گوبلزیاش غافل نبوده است. قرارگاه او در اسفند ۹۸ پویشی با عنوان «در خانه بمانیم» با محوریت زیارت عاشورا ایجاد کرد. در این پویش مردم برای رفع بلا از کشور دعای توسل، دعای ندبه و زیارت عاشورا قرائت میکردند.
پس از تعطیلات نوروز در ۱۶ فروردینماه، سهیلی اعلام کرده که ۱۳ هزار و ۱۵۴ نفر در این پویش شرکت کردند. با این حال او در ۲۴ فروردینماه یعنی ۸ روز بعد، گفته است: «صبح امروز حضور مردم در این پویش فرهنگی از سقف یک میلیون عبور کرده است. این درحالی است که سایتهای دریافت آثار مردم دچار اختلال شده است.» اینکه چگونه در بازه تعطیلات و فرصت مردم برای خواندن زیارت عاشورا ۱۳ هزار نفر در پویش شرکت میکنند و در یک بازه ۸ روزه این رقم به یک میلیون میرسد، خود جای سوال دارد که البته در بین ابهامات سهیلی این خیلی به چشم نمیآید. البته در این پویش قرار بوده که ۲۰ کمکهزینه کربلای معلی و صدها جایزه نقدی هم به برگزیدگان پرداخت شود اما از سرنوشت قرعهکشی خبری نیست. او در تیر ۹۹، دبیر «جشنواره خلوت انس» میشود که در ایران و کشورهای اسلامی آغاز شده اما از نتایج آنها هم خبری در دست نیست.
تازهترین جشنوارهای که سهیلی آن را در دست گرفته است و از طریق آن توانسته با حجتالاسلام قرائتی، آیتالله نوریهمدانی و آیتالله جوادیآملی دیدار کند، «جشنواره شهید علی لندی» است. طراح این جشنواره موسسه امام صادق(ع) یعنی موسسه مهرشاد بوده اما او که از حساسیتها آگاه بوده، نخستین خبر را به نقل از روابطعمومی ادارهکل سازمان تبلیغات اسلامی استان قم به رسانهها میفرستد و پس از آن زمام امور را در دست میگیرد. درحال حاضر تمام این پروژه در اختیار مهرشاد سهیلی و تیم اوست. او البته حجتالاسلام شعبانزاده، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قم را بهعنوان رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره معرفی کرده اما مدیریت جشنواره را در اختیار دارد. به احتمال بسیار قوی، مراجعی که در این برنامه شرکت کردهاند اطلاعی از قضایای پشت پرده آن نداشتند و سهیلی در این زمینه نیز توانسته به خوبی از ظرفیت سازمان تبلیغات اسلامی برای خودش استفاده کند. این جشنواره مثل تقریبا پویشهای سهیلی، «مجازی» است و افراد آثارشان را در قالب عکس، فیلم، شعر و مقاله در سایت ثبت میکنند. سهیلی خودش استقبال از این جشنواره را بینظیر میخواند: «چنین جشنوارهای در این برهه از زمان بینظیر است. بچهها آنتن تلویزیونی رفتند.مراجع و آقای قرائتی پیام دادند.دیدارهای لشکری و کشوری داشتیم و ادامه هم دارد.»
چند نکته درباره زندگی مهرشاد سهیلیسهیلی حتی دیپلم هم ندارد و مدتی پیش ترک تحصیل کرده تا درسش را در حوزه ادامه دهد اما بعد از یک سال از حوزه هم چون «به روحیهاش نمیخورده» انصراف داده است. سهیلی به گفته خودش در کمتر از دو سال رقمی در حدود ۳ تا ۶ میلیارد تومان از طریق کار جهادی و فرهنگی و با عنوان فرماندهی «قرارگاه جهادی حضرت مهدی» به حسابهای موسسه و بعد هم به حسابهای شخصیاش منتقل کرده است. اواخر سال گذشته سازمان بسیج سپاه پاسداران روی اقدامات او حساس می شود و یکی از حسابهای قرارگاه مورد ادعای او را مسدود می کنند که در آن زمان در این حساب ۳۰۰میلیون تومان پول وجود داشته است. سهیلی آن گونه که خود گفته، با پولهایی که به دست آورده در ایلام خانه و ماشینی خریده که به نام مجید بلوطی بوده است.
فرهیختگان در پایان گزارش خود به نکته مهمی اشاره می کند: «اگر چه سهیلی در درس نبوغ خاصی نداشته و ندارد و درحال حاضر مشخص نیست او ترک تحصیل کرده یا خیر اما بهطور حتم او دارای نبوغی است که توانسته حفرههای موجود در بخشهای مختلف را شناسایی کند و خودش را تبدیل به یک چهره کند. او در ۱۷ سالگی به خوبی آموخته چگونه انسانها را بخرد و با خود همراه کند. کاری که در موسیان به خوبی آن را انجام داده است. سهیلی یک نمونه بود تا نهادها و مجموعههایی که او را به این نقطه رساندهاند، کمی هوشیارتر شوند. شاید دهها و صدها سهیلی دیگر روزی چنین سودایی را در سر بپرورانند. تا پیش از شکلگیری دهها و صدها سهیلی، حفرهها را بپوشانید.»
کد خبر 654299 برچسبها دفاع - سپاه پاسدارانمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: دفاع سپاه پاسداران مهرشاد سهیلی حفره ها پویش ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۹۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هدف رادیکالها از تبلیغ سبک زندگی غیررسمی چیست؟ / ادعای یک روزنامه اصلاحطلب درباره یک لیست انتخاباتی!
رادیکالها تلاش دارند تا سبک زندگی غیررسمی را تبدیل به یک مبارزه سیاسی و نافرمانی مدنی ساخته و با قطبی سازی در این حوزه مقاصد سیاسی خود را دنبال سازند!
سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارشها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژههای مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامههای کشور قرار میدهیم.
در این ویژهنامه، نگاهی به آخرین مواضع جناحهای سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته میشود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافتهای مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید
************
دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم جمعه هفته جاری برگزار خواهد شد تا آنطور که سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفته، ۹۰ کاندیدای این انتخابات برای تصاحب ۴۵ کرسی بلاتکلیف مجلس دوازدهم با یکدیگر رقابت کنند؛ رقابتی که در ۲۲ حوزه و ۱۵ استان کشور برگزار میشود و ۴۷ فرمانداری و ۸۱ بخشداری در برگزاری آن دخیل خواهند بود.
برگزاری دور دوم انتخابات مورد توجه روزنامههای اصلاحطلب قرار دارد، روزنامه آرمان امروز در گزارشی ادعا کرده است که سرلیست یکی از فهرستهای انتخاباتی ۱۴۰ سکه طلاه از یک هولدینگ دریافت کرده است، در این گزارش آمده است:
امنا با لیست تازه شکلگرفته جبهه صبح ایران یا همان گعده رائفیپور نیز همپوشانی داشته و موی دماغ پدرخواندهها در انتخابات بود و توانست به نتایج قابلتوجهی نیز در دور اول انتخابات دست یابد، مهمترین حاشیه این گروه سیاسی مربوط به ماجرای ۱۴۰ سکه است که سروصدای فراوانی نیز به پا کرد! ماجرا از جایی شروع شد که رالفی پور برای پرموت کردن لیست خود به صداوسیما دعوتشده و اعلام کرد که در مجلس کنونی نمایندهای داریم که ۱۴۰ سکه گرفته و تأیید صلاحیت شده است. رائفیپور که ظاهراً صداوسیما او را برای رونق دادن به فضای انتخابات دعوت کرده بود بهاندازهای درباره تخلفات و مفاسد مجلس یازدهم سخن گفت که نهایتاً از اتاق فرمان به مجری برنامه تذکر دادند که بگویید دیگر بس است! رائفیپور اما موضوع را فیصله نداد و در روایتی دیگر از فساد نمایندگان مجلس را نیز مطرح کرد که میان کاربران فضای مجازی به شدت موردتوجه قرار گرفت.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است:
رونده اصلی که سرنخ دریافت ۱۴۰ سکه در آن به دست آمد، مربوط به هلدینگ توسعه ملی است که بابک سعیدی مدیر عامل آن مدتی به اتهام تخلفات اقتصادی توسط دستگاه های امنیتی بازداشت شد. فرد مورد نظر که توسط رائفیپور هنوز معرفی نشده است توسط برخی واسطه ها با مجید محسنی مجد مدیرعامل شرکت به کیش یکی از زیرمجموعه های هلدینگ توسعه ملی آشنا شد و این آشنایی بود که به داستان ۱۴۰ سکه و بسیاری تخلفات مابعد آن انجامید. “م. م. م” که او نیز به جرم مفاسد و تخلفات اقتصادی متعدد مدتی دستگیر شد صریحا اعتراف کرده بسته های متعدد کالا، کارت هدیه نقدی به میزان بسیار بالا و همچنین چندین فقره پرداخت سکه از جمله ۱۴۰ سکه به این نامزد لیست امنا انجام داده است.
این روزنامه اصلاحطلب نوشته است:
“م. م. م” با جزئیات شرح داده است که این شخص با مراجعه به وی ادعا کرده بدهکار است و در خیابان سهروردی تهران درون ماشین از او ۱۴۰ سکه تمام بهار آزادی دریافت کرده است، “م. م. م” محل قرار خود با این افراد را شهرک غرب اعلام کرده است. جالب اینکه این نماینده پس از دریافت این سکه ها شروع به پیگیری حل مسائل “م. م. م” کرده و با ابزار ریاست هیئت تحقیق و تفحص از بانک ها سعی کرده هدیه ای را که دریافت کرده جبران کند، نکته جالب این است که در جلسه میان این شخص و کارشناسان یکی از نهادهای نظارتی او دریافت بخشی از این موارد از “م. م. م” را پذیرفته است!
بررسیها نشان می دهد که ۲ طیف اصلاح طلبان و اعتدالیون یکی از خطوط مستمر خود را بیش از مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی متمرکز انتخاب رئیس و هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نمودند.
بر اساس احصاء صورت گرفته این طیف ها در مرحله اول می کوشند تا با دامن زدن به موضوع کاندیداهای مطرح برای ریاست مجلس از سخت تر شدن قالیباف برای ریاست در مجلس جدید سخن بیاورند.
محتوای اصلی تولید شده در این رابطه القای شکاف میان طیف های مختلف جبهه اصولگرایی و نیز ادعای تلاش برای عدم رای آوری و یا شرایط تضعیف شده قالیباف می باشد.
همچنین تحلیل های کنش های سیاسی- رسانه ای اصلاح طلبان و اعتدالیون بیانگر آن است که آنان می کوشند تا با طرح این قبیل مباحث اقتدار ریاست مجلس قالیباف را تضعیف و خود را به عنوان یک فراکسیون موثر و غیر قابل چشم پوشی برای تعیین معادلات مجلس تعریف و تفسیر کنند.
تبلیغ سبک زندگی غیررسمی توسط اصلاحطلبان!
تاملی بر کنش های رسانه ای اصلاح طلبان نشان میدهد که آنان همچنان پیگیری مساله سبک زندگی را در دستورکار خود داشته و تلاش می کنند ضمن یک اینهمانی میان ایران و شوروی سابق این گزاره را مورد تاکید قرار دهند، جمهوری اسلامی در برخورد با آنچه مقلدان مدهای جدید می نامند، همان مسیر شوروی را می رود.
در این میان اما محمدرضا تاجیک در تلاش برای برقراری اینهمانی ذکر شده در روزنامه اعتماد و به نقل از کتاب بچه های ژیواگو می نویسد:
عدهای از جوانان و نوجوانان که اشتهای زیادی برای خوردن میوههای ممنوعه فرهنگی و روشنفکرانه و سبکهای جدید پیدا کردند، جوامع محرمانهای به صورت انجمنهای غیررسمی ادبی و موسیقی سامان دادند. از متن این جوامع محرمانه، جریانی بهنام «استیلیاگی» (مقلدان مدهای جدید) شکل گرفت که لباسهایی شبیه سالهای دهه ۱۹۴۰ در امریکا میپوشیدند، شلوارهای تنگ به پا میکردند، شانههای کتشان اپلدار بود، کرواتهای پهن میزدند و کفشهای لژدار به پا میکردند و موی سرشان کوتاه و ورزشکارانه بود.
وی همچنین با با بیان اینکه از نظر بسیاری از اینان، عدم پذیرش «زندگی رایج توأم با فلاکت» به سخرهگرفتن تبلیغاتی به حساب میآمد که مدعی عدالت اجتماعی و مساواتطلبی بود، تصریح می کند، این گونه شد که سوژههای وفادار کمونیستی، خود لاجرم از «ور نم نهادن» (کشتن و در خاک نهادن و بر روی خاکش گل و ریاحین کاشتن) کمونیسم و به تعبیر اخوان ثالث، «به خاک سپردن نعش آن شهید عزیز» شدند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه در تلاش ضمنی برای هدف قرار دادن طرح نور و لایحه حجاب و عفاف با طرح این پرسش که آیا این تبدیل شدن جاز و موسیقی و آرایش و مد و سبک زندگی و تمایلات غربگرایانه، کار قدرت بود یا مقاومت؟، می نویسد، بیتردید، از قدرت است که بر قدرت است. قدرت، خود ماما و دایه مقاومت خویش است. قدرت، خودبرانداز و اسقاطگر خویش است. هیچ مقاومتی مقدم بر قدرت وجود ندارد. هر قدرتی خالق مقاومت خویش است. در جامعه امروز ما، عدهای از اهالی قدرت، جامعه و مردمانش را شبیه خویش میپسندند. روایت و حکایت اینان، حکایت آن فرد است که داشت از معشوق خویش نقاشی میکشید و تلاش داشت معشوقش شبیه نقاشیاش شود، نه بالعکس. به دیگر بیان اینان بر این میل و ارادهاند تا جامعه را به صورت و سیرت خویش بگردانند.
گفتنی است بیان این مطالب بیانگر آن است که؛
۱- جریان اصلاحات همچنان می کوشد تا مساله سبک زندگی را در دستورکار خود داشته و ضمن تلاش برای به رسمیت شناختن آزادی های لیبرالی خود را نماینده راستین این طیف تعریف و تفسیر کند
۲- این جریان اما در شرایطی که هر نظام سیاسی ای بر اساس اصول خود به پایبندی به قوانین خود می پردازد، می کوشد تا مساله قانون را به عرفی گرایی سوق داده و هر گونه انتظام بخشی مبتنی بر قانون را به چالش کشانده و مترادف با مقاومت در برابر آنچه خواست اجتماعی می نامند، بازنمایی کند
۳- اصلاح طلبان اما با اینهمانی میان ایران و شوروی می کوشند تا جمهوری اسلامی را به لحاظ حکمرانی با این نظام فروپاشیده مقایسه کرده و این پیام را مخابره کنند که هرگونه مخالفت با سبک زندگی غیررسمی تنها به تقویت این سبک های می انجامد
بررسی این راهبرد مورد تاکید اصلاح طلبان بیانگر آن است که اصلاح طلبان تلاش دارند تا سبک زندگی غیررسمی را تبدیل به یک مبارزه سیاسی و نافرمانی مدنی ساخته و با قطبی سازی در این حوزه مقاصد سیاسی خود را دنبال سازند.